Razširjen program - RaP
Kaj je razširjeni program?
Nov koncept razširjenega programa zajema nekatere dejavnosti, ki smo jih doslej poznali kot:
- jutranje varstvo,
- podaljšano bivanje,
- dopolnilni pouk in dodatni pouk,
- neobvezne izbirne predmete,
- interesne dejavnosti,
- individualno in skupinsko pomoč,
- kolesarski izpit.
Zgoraj omenjene organizacijske oblike se bodo izvajale drugače kot do sedaj. Učenci bodo na drugačne načine poglabljali, nadgrajevali cilje rednega programa, razvijali svoje interese, sposobnosti, kritično mišljenje, se navajali na sodelovanje z drugimi in na aktivno preživljanje prostega časa.
Izbira oz. vključitev v dejavnosti je prostovoljna, dejavnosti se ne ocenjujejo.
Kaj je namen razširjenega programa?
Temeljni namen razširjenega programa osnovne šole je vsem učencem omogočiti zdrav in celostni osebnostni razvoj. To lahko dosežemo spodbudnim učnim okoljem, ki upošteva posameznikove zmožnosti, interese, talente in potrebe.
Njegovi ključni oz. najpomembnejši cilji so:
- Nadgradnja oz. poglabljanje ciljev obveznega programa na drugačne načine;
- večja aktivnost učencev;
- večja izbirnost in sodelovanje;
- razvijanje različnih interesov, spretnosti, znanj;
- razvijanje ustvarjalnosti, kritičnega mišljenja;
- razvijanje delovnih navad;
- razvijanje sodelovanja z drugimi;
- navajanje na aktivno preživljanje prostega časa.
Področja razširjenega programa
Program zajema tri glavna področja:
- GIBANJE IN ZDRAVJE
- KULTURA IN DRŽAVLJANSKA VZGOJA
- UČENJE UČENJA
Vsa tri področja bomo z novim programom razvijali na različne načine.
Področje RaP |
Dejavnosti |
Kratek opis |
Učenje učenja |
Bralne učne strategije |
Učenci spoznavajo in nato uporabljajo različne bralne učne strategije. Cilj dejavnosti je izboljšanje razumevanja prebranega. |
Učenje učenja | Bralno-ustvarjale urice |
Z raznolikimi dejavnostmi pri učencih spodbujamo motivacijo za branje ter izboljšujemo tako razumevanje prebranega kot slog pisanja. Učenci berejo, poslušajo, govorijo in pišejo, poustvarjajo o prebranem. |
Učenje učenja | Karierna orientacija |
Pri tej dejavnosti otroci spoznavajo različne srednje šole, programe in poklice. Učijo se aktivnega razmišljanja o tem, kaj bi radi postali in počeli, ko odrastejo. Kaj jih veseli in katera so njihova močna področja. |
Učenje učenja | Z igro do znanja |
Učenci razvijajo učne navade in veščine, ki spodbujajo samostojnost, npr. načrtovanje in reševanje domačih nalog, tiho branje; dejavnosti pa spodbujajo tudi medvrstniško sodelovanje in pomoč. Učenci se učijo izražati skozi igro in organizirati svoj prosti čas ter krepijo komunikacijske veščine. Dejavnosti spodbujajo odgovornost, kreativnost in veščine za uspešno šolsko in življenjsko delo. |
Učenje učenja | Raz(igra)n vsak dan |
Otroci v dejavnosti igrajo že poznane ali preizkušajo nove igre. Učijo se sodelovanja, pogajanja in deljenja s svojimi sošolci ali z vrstniki. Dobijo izkušnjo, da je igra odličen poligon učenja, zabave in sprostitve. |
Učenje učenja |
Jutranje dogodivščine |
|
Učenje učenja | Tehnološki mojstri |
Učenci spoznajo delovanje računalnika, operacijskega sistema, aplikacije MS Office in osnove blokovnega programiranja s programom MS Minecraft. |
Učenje učenja |
Igra in prosti čas |
Igra in prosti čas sta pomembna za otroke, ker jim pomagata, da si spočijejo, se sprostijo in zabavajo. Med igro se učijo novih stvari in razvijajo ter krepijo svoje sposobnosti. Prosti čas pa je priložnost, da počnejo stvari, ki jih veselijo in osrečujejo. Dovolimo in spodbujamo jih, da postanejo načrtovalci, (so)ustvarjalci in izvajalci svojih dejavnosti. |
Učenje učenja | Računalniški raziskovalci |
Učenci pridobijo osnovno računalniško znanje – spoznajo sestavne dele računalnika, se naučijo prijave v sistem, upravljanja z miško in tipkovnico, razumejo delovanje operacijskega sistema ter ustvarijo, shranijo in poiščejo dokument. |
Gibanje in zdravje | Gibalne urice |
Gibalne urice za učence 1. vzgojno-izobraževalnega obdobja predstavljajo nadgradnjo osnovnega programa športa, ki je namenjen spodbujanju in utrjevanju osnovnih motoričnih spretnosti ter razvoju gibalnih veščin. Program vključuje raznolike aktivnosti, ki so prilagojene starosti in zmožnostim otrok, z namenom izboljšanja njihove koordinacije, ravnotežja, moči, hitrosti in vzdržljivosti. Poseben poudarek je namenjen spoznavanju in utrjevanju osnov športnih panog, kot so gimnastika, atletika, igre z žogo in plesne dejavnosti. Učenci preko igre in sodelovalnih nalog krepijo tudi socialne veščine, kot so timsko delo, spoštovanje pravil in športno vedenje. Gibalne urice so zasnovane tako, da spodbujajo veselje do gibanja, ustvarjajo temelje za zdrav življenjski slog in razvijajo pozitiven odnos do športa, ki učencem koristi tudi v kasnejših letih. |
Gibanje in zdravje | Zdravje in gibanje |
Program Zdravje in gibanje je namenjen učencem drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja. Cilj je nadgradnja osnovnega programa športne vzgoje, s posebnim poudarkom na razvijanju in utrjevanju motoričnih znanj ter spoznavanju različnih športnih panog. Cilj programa je spodbujati zdrav življenjski slog, redno telesno aktivnost in pozitiven odnos do gibanja. |
Gibanje in zdravje | Postani športnik |
Program Postani športnik je zasnovan kot nadgradnja osnovnega športnega programa, namenjena utrjevanju in izboljševanju motoričnih spretnosti ter spoznavanju različnih športnih panog. Učenci bodo skozi raznolike in zabavne aktivnosti razvijali svoje gibalne sposobnosti, kot so koordinacija, ravnotežje, moč, hitrost in vzdržljivost. Poudarek je na spodbujanju zdravih navad, športnega duha in sodelovanja v skupini, pri čemer bodo otroci spoznavali osnove različnih športov. |
Gibanje in zdravje | Ujemi ritem |
Dejavnost Ujemi ritem je namenjena učencem 9. razreda, kjer bodo spoznavali in preizkušali različne plesne sloge, s poudarkom na gibljivosti, koordinaciji in uživanju v glasbi. V okviru dejavnosti se bodo učenci seznanili z: Ljudskimi plesi, ki ohranjajo kulturno dediščino in poudarjajo povezovanje v skupini; Aerobiko, ki združuje plesne korake z dinamičnimi vajami za krepitev telesa in izboljšanje kondicije; Standardnimi plesi (npr. valček, tango), kjer bodo razvijali eleganco in natančnost gibanja; Latinskoameriškimi plesi (npr. salsa, cha-cha...), ki spodbujajo izraznost, energijo in ritmično čutnost. |
Gibanje in zdravje | Igre z loparji |
Dejavnost na tenis igrišču ali v telovadnici, odvisno od vremenskih razmer in števila učencev. Cilj dejavnosti je razvijanje osnovnih motoričnih spretnosti, natančnosti, koordinacije oči in rok ter vzdržljivosti. Igre z loparji so prilagojene starostni skupini učencev, ki sodelujejo, in vključujejo osnovne igre z elementi badmintona, namiznega tenisa in tenisa. |
Gibanje in zdravje | Dober tek zdravju |
Dejavnost je namenjena ozaveščanju učencev o pomenu telesnega in duševnega zdravja za kakovostno življenje. Vsebine so osredotočene na gibanje, zdravo prehrano, sprostitev in vzdrževanje varnega okolja v šoli in med prijatelji. Učenci razvijajo zdrave navade, kot so uravnoteženo prehranjevanje in redno gibanje. Prav tako se učijo kakovostnega preživljanja prostega časa ter spoznajo pomen sodelovanja in prijaznih dejanj, da v skupini ustvarijo vključujoče in varno okolje. |
Gibanje in zdravje | Znanost odkriva naravo | Znanost odkriva naravo je dejavnost, ki spodbuja raziskovalno delo in eksperimentalne pristope pri preučevanju narave. Poudarek je na varovanju narave, varnem ravnanju s kemikalijami, laboratorijsko opremo in biološkim materialom. Učenci se skozi eksperimentalno delo in poukom na prostem naučijo ustreznega ravnanja z naravo, delovanja v dobrobit narave, preprečitev nesreč in zmanjšanja negativnih vplivov na okolje. |
Kultura in drž. vzgoja | Pevska pripravnica |
Pevska pripravnica je namenjena učencem 1. razreda in se izvaja enkrat tedensko. Učenci pri dejavnosti usvajajo in razvijajo melodični in ritmični posluh, se spoznavajo z osnovami vokalne tehnike in pridobivajo muzikalne sposobnosti. Dejavnost je namenjena pripravi pevcev na petje v otroškem pevskem zboru. |
Kultura in drž. vzgoja | Otroški pevski zbor 2.-5. |
Dejavnost Otroški pevski zbor je namenjena učencem od 2. do 5. razreda in se izvaja dvakrat tedensko v dveh skupinah. Pri dejavnosti učenci usvajajo in razvijajo melodični in ritmični posluh, nadgrajujejo vokalno tehniko in se urijo v muzikalnih sposobnostih. Sodelujejo na šolskih in krajevnih proslavah, nastopajo na območnih, regijskih in državnih srečanjih otroških pevskih zborov. |
Kultura in drž. vzgoja | Orfova skupina 3.-4. |
Dejavnost Orff je namenjena učencem 3. in 4. razreda in se izvaja enkrat tedensko. Pri dejavnosti se učenci spoznavajo z Orffovimi glasbili in s tem usvajajo in razvijajo melodični in ritmični posluh ter se urijo v muzikalnih sposobnostih. Poleg igranja na inštrumente pri dejavnosti veliko plešejo, se gibajo ob glasbi in glasbeno ustvarjajo. |
Kultura in drž. vzgoja | Mladinski pevski zbor 6.-9. |
Dejavnost Mladinski pevski zbor je namenjena učencem od 6. do 9. razreda in se izvaja dvakrat tedensko. Pri dejavnosti učenci usvajajo in razvijajo melodični in ritmični posluh, se urijo v večglasnem petju in se resneje spoznavajo s pevsko vokalno tehniko. Sodelujejo na šolskih in krajevnih proslavah, nastopajo na območnih srečanjih pevskih zborov, enkrat v šolskem letu pa izvedejo tudi pevske priprave. |
Kultura in drž. vzgoja | Kul gledališče 3.,6.,7. |
Kul gledališče, 3.,6.,7. |
Kultura in drž. vzgoja | Mladi literati |
Učenci berejo, poslušajo, govorijo in pišejo, poustvarjajo o prebranem. Sodelujejo pri literarnih natečajih. Pripravljajo se na govorne nastope, deklamiranje, recitiranje, uprizoritev dramskega dela. |
Kultura in drž. vzgoja | Angleške urice 1 |
Drugi tuji jezik ima v primerjavi s prvim tujim jezikom drugačno vlogo. Medtem ko prvi tuji jezik vodi do najvišjih in najkompleksnejših zmožnosti, je pri drugem tujem jeziku večji poudarek na sporazumevalnih zmožnostih. Znanje tujega jezika je pomembno zaradi neposredne uporabnosti za učence (npr. gledanje televizije, poslušanje glasbe, komunikacija s tujimi prijatelji), na naši šoli pa ima znanje angleščine še poseben pomen, saj mnogi učenci ob vpisu v srednjo šolo izberejo angleščino kot prvi tuji jezik. Pri neobveznem izbirnem predmetu Angleščina se učenci usposobijo za osnovno komuniciranje v angleščini, lažje navezovanje stikov in ravnanje v določenih situacijah ter pridobijo vedenje o angleško govorečih državah, njihovih prebivalcih in kulturi. Spoznajo osnove angleškega jezika in pri tem razvijajo vse štiri jezikovne spretnosti: bralno, slušno, govorno in pisno. Pouk poteka sproščeno; popestrimo ga z igro, plesom in pesmicami. |
Kultura in drž. vzgoja | Angleške urice 2 |
Učenci nadaljujejo z učenjem angleščine. Teme, ki smo jih obravnavali prvo leto, se nadgrajujejo in širijo, dodamo pa tudi nekatere nove teme. Pouk še vedno bazira na igri, plesu in pesmicah. |
Kultura in drž. vzgoja | Angleške urice 3 |
Učenci nadaljujejo z učenjem angleščine. Obravnavamo še nekatere teme iz vsakodnevnega življenja. Pri pouku so še vedno prisotne igre, ples in pesmi, vendar je nivo znanja pri učencih že toliko višji, da si lahko privoščimo dramatizacijo nekaterih besedil. Smiselno je, da učenci, ki so tri leta obiskovali angleščino, izberejo ta predmet tudi v 3. triadi kot obvezni izbirni predmet. |
Kultura in drž. vzgoja | Kul(turen) sem |
Dejavnost Kul(turen) sem je namenjena kulturno-umetnostni vzgoji, socialnemu učenju, razvoju državljanske kulture in prostovoljstvu. Učenci bodo pri dejavnosti ustvarjali umetniške izdelke in občasno pripravili razstavo, preko socialnih iger spoznavali sebe in druge, debatirali o pomenu državnih simbolov, človekovih pravic in dolžnosti ter izvajali dejavnosti, s katerimi bodo razvijali in krepili čut do sočloveka. |
Kultura in drž. vzgoja | Kulturni utrip |
Pri dejavnosti Kulturni utrip bodo učenci izvajali različne dejavnosti s področja glasbene umetnosti in gledališča. Igrali se bodo različne glasbene igre z lastnimi in preprostimi glasbili, se preizkušali v igri vlog ter občasno pripravili razredni nastop. |
Kultura in drž. vzgoja | Čuječnost |
Dejavnost, v kateri se otroci učijo, kako se osredotočiti na sedanji trenutek in sprejemati svoje misli, čustva in občutke brez presojanja. Pomaga jim zmanjšati stres in izboljšati počutje. Vadijo jo z različnimi vajami, z osnovno dihalno tehniko ali preprosto tako, da so pozorni na to, kar počnejo v vsakdanjem življenju. |
Kultura in drž. vzgoja | Socialna interakcija |
Socialna interakcija pomeni, da otroci med seboj sodelujejo, se pogovarjajo in se igrajo. Pri tej dejavnosti se učimo, kako reševati težave, se lepo obnašati do drugih, jih poslušati in upoštevati. Otrokom pomaga, da se počutijo v skupini varne in sprejete. |
Kultura in drž. vzgoja | Kulturni preskok |
Dejavnost "Kulturni preskok" učencem omogoča poznavanje različnih kultur skozi medkulturni dialog in prakso vzhodnjaških načinov sprostitve, kot je joga. Skozi aktivnosti učenci raziskujejo kulturno raznolikost, razvijajo spoštovanje in razumevanje drugačnosti, spoznavajo tehnike sproščanja, telesnih položajev in meditacije, ki krepijo njihov notranji mir in osredotočenost. Cilj dejavnosti je spodbujanje odprtosti, strpnosti in razvijanje zdravega življenjskega sloga.
|
Kultura in drž. vzgoja | Ropotarnica | Dejavnost pri kateri učenci samostojno ob podpori mentorja razvijajo lastne ideje s področja tehničnega ustvarjanja. Učenci na osnovi ideje razvijajo svojo zamisel do izdelka. Že obstoječe načrte za izdelke nadgradijo in jim s tem povečajo uporabnost za svoje potrebe. |